
Affiliate marketing er en enestående og unik salgskanal for webshops, subscription virksomheder, info-produkt sites med flere. Salgskanalen er gratis at anvende og kan skalere din forretning i et splitsekund.
Sådan fungerer affiliate marketing
Affiliate marketing går ud på, at du som virksomhedsejer lader andre folk promovere dine produkter og give dig trafik. De hjemmesider/blogs som promovere dine produkter, får herefter en bestemt provision af de salg, der opstår.
Provisionssatsen afhænger af, hvilken branche du er i. I hobby branchen giver virksomheder typisk over 15 %, mens elektronikbranchen giver under 5 %. Det er op til dig, hvad du vil give de såkaldte affiliates i provision. Men typisk vælger man en sats ud fra, hvad andre virksomheder i samme branche har sat den til.
Hvem står bag affiliate hjemmesider?
Det kan være alle, lige fra folkeskoleeleven der gerne vil tjene en lille skilling på at drive en hjemmeside, til et ekspertpanel, som har drevet affiliate hjemmesider i mange år. De fleste virksomheder er fuldstændig ligeglade med, hvem der promoverer deres produkter, mens andre er skeptiske.
Et godt eksempel på en troværdig affiliate hjemmeside er gamingmagasinet, hvilket er et website, som indeholder købsguides til gaming udstyr. Dem som står bag hjemmesiden har flere års erfaring med at teste og anmelde gaming udstyr. Derfor er alt indhold troværdigt, relevant, informativt og til at stole på, fordi de selv researcher og tester de produkter de anbefaler.
Sådan kommer du i gang med affiliate marketing
Du kan komme i gang med affiliate marketing på to forskellige måder.
Den letteste måde at komme i gang på er, at tilmelde din virksomhed til et affiliate netværk. Et affiliate netværk tilbyder en platform, hvor du bliver vist til alle affiliates, som er tilknyttet affiliate netværket. Det vil sige, at din virksomhed hurtigt vil blive præsenteret for tusindvis af affiliates. Et affiliate netværk står også for tracking, eftersom de har en tracking software – så det skal du heller ikke tænke på. Det eneste minus ved at bruge et affiliate netværk er, at de tager en procentdel af hvert eneste salg.
Der findes en lang række affiliate netværk i Danmark og i udlandet, så det er bare med at komme i gang og finde den rette. Men vælg et netværk som tilbyder en bred vifte af affiliates.
Hvis du ikke har lyst til at deltage et affiliate netværk, fordi de tager en del af salget eller du gerne vil have mere kontrol, så kan du lave dit eget affiliate program. I dag er det forholdsvis let at starte sit eget, hvis man f.eks. bruger Shopify som eCommerce platform, hvor plugins til oprettelse af eget affiliate netværk er tilgængelige. Mange større online forretninger laver egne programmer. Det gør de, fordi de opnår mere kontrol over de tilmeldte affiliates ved at bestemme, hvem der bliver godkendt, samt alle penge ryger ned i egen lomme. Ulempen ved at gøre det selv er, at du selv står for at markedsføre dit affiliate program. Det kan tage lang tid, før du finder affiliates der har interesse i at promovere dine produkter.
Kommunikation med affiliates
Kommunikationen er altafgørende for, om du får succes med affiliate marketing. Hovedparten af de online forretninger som anvender affiliate marketing i sin online markedsføring kommunikerer ikke med sine affiliates. Ingen kommunikation til affiliates er direkte dumt.
Affiliates sætter pris på, at du engang imellem tager kontakt til dem og tildeler dem nyttig information. Du kan for eksempel lave en liste over dine bestsellers, udarbejde en søgeordsanalyse for den branche du er i eller love at forhøje provisionssatsen, hvis dine affiliates sælger for et x antal kroner. Alt dette information er relevant for dine affiliates, og de vil få mere lyst til at promovere dine produkter frem for andre virksomheders produkter. God kommunikation vil gavne din forretning i sidste ende. Det handler om at være kreativ og hjælpe dem på rette vej.
Hvilken betydning har affiliate marketing for online forretninger?
Affiliate marketing har en overraskende stor betydning for mange online forretninger. Nogle forretninger er meget afhængige af sine affiliates og lever nærmest af sine affiliates trafik. Det er derfor langt fra en døende markedsføringsstrategi/salgskanal.
Rejsebranchen er et godt eksempel på en branche, som anvender affiliate marketing i stor stil. I rejsebranchen er affiliate marketing en meget vigtig del af virksomhedernes online marketing. Der findes en lang række sammenligningstjenester, blogs med flere, som har en afgørende betydning for flyselskaber og rejsebureauer.
Fremtiden for affiliate marketing
Affiliate marketing er en markedsføringsstrategi/salgskanal, som er blevet utrolig populær inden for de seneste par år. Det er en markedsføringsstrategi, som er her for at blive. Markedsføringsstrategien har vokset i alle sine år, og forventes at vokse i fremtiden.
Eftersom konkurrencen bliver mere hård for hvert år der går, så vil det til sidst være de mest autoritære affiliate hjemmesider som er tilbage og kan rangere i Googles søgeresultater. Det er kun et plus for dig, fordi autoritære sider ofte udarbejder relevant og troværdigt indhold.