Varemærkeregistrering – beskyt din virksomhed

En af de absolut vigtigste ting du skal huske, når du starter en virksomhed, er at beskytte dét der gør din virksomhed unik. Dermed sørger du for, at konkurrenterne ikke stjæler dine guldkorn og goodwill. Ved at registrere dit varemærke beskytter du kernen af din forretning.

Du har mulighed for at registrere unikke kendetegn ved din virksomhed, som for eksempel navnet på virksomheden, et specielt slogan eller et unikt logo. Disse tre komponenter er din virksomhed udadtil, og det er blandt andet dét, som dine kunder vil huske virksomheden for. Disse komponenter kan være med til at opbygge goodwill, kundeloyalitet, integritet og signalværdi – ting som er guld værd for din markedsføring.

Hvad får du ud af at lave en varemærkeregistrering?

Med en varemærkeregistrering i baglommen er du sikret komplet beskyttelse af dit unikke varemærke. Dermed sikrer du, at dine konkurrenter ikke stjæler nogle af dine gode idéer til varemærker, og potentielt skader din virksomheds brand. Lige så snart du har registreret dit varemærke hos Erhvervsstyrelsen, får du:

  • Eneret til at anvende det registrerede varemærke
  • Mulighed for at licensere varemærket og tjene penge på det
  • Komplet beskyttelse mod konkurrenter og misbrug af varemærke
  • Dokumentation for virksomhedens rettigheder, som f.eks. er fordelagtigt ved erstatningssager

Hellere i dag end i morgen

Jo før du registrerer dit varemærke, desto bedre er det for din virksomhed. Du bør anskaffe dig din varemærkeret så hurtigt som muligt, da du derfor er sikret retten til varemærket. Du kan nemlig vente hele 5 år efter varemærkeregistreringen, før du begynder at anvende varemærkeretten.

Hav orden i papirerne

Lav en ejeraftale og klarlæg faste rammer

Det kan være en rigtig god idé, hvis banen er kridtet op, og der er klare rammer for, hvordan virksomheden skal drives. Derfor skal der være styr på alt det juridiske, så du ikke pludselig rammer ind i noget turbulens. Som noget af det første skal du have en ejeraftale på plads, som regulerer ejerskabet af virksomheden. Derudover regulerer aftalen, hvordan man skal forholde sig til uoverensstemmelser mellem ejerne af virksomheden. Er I flere ejere i en virksomhed, bør I drøfte en række sager, så som løn, udbytte, sygdom og hvem der tager rollen som direktør for virksomheden. Hvis I har styr på disse aspekter inden en eventuel konflikt opstår, har I alle mulighed for at henvise til ejeraftalen, således en konflikt kan håndteres på den mest hensigtsmæssige måde.

Få registreret reelle ejere

Udover at få lavet en ejeraftale, skal der registreres reelle ejere hos Erhvervsstyrelsen. En reel ejer er en person, der enten direkte eller indirekte kan kontrollere virksomheden. Hvis en person har over 25% af anpartskapitalen, er vedkommende en reel ejer, og skal derfor registreres. Hvis ikke der registreres reelle ejere, vil der blive udstedt dagbøder. Disse dagbøder vil først ophøre, når registreringen er foretaget, og der er orden i papirerne.

Skal der laves ændringer i virksomheden?

Hvis der skal laves ændringer i virksomheden, er det utrolig vigtigt at gøre det korrekt. Det vil sige, at ændringerne skal laves i overensstemmelse med selskabslovens formelle krav til selskabsændringer. Hvis ikke disse krav opfyldes, vil ændringerne ikke være juridisk gældende, og der kan derfor opstå juridiske komplikationer fremadrettet for virksomheden.

Kend arbejdsgiverens ansvarsområder

Hvis du skal have ansatte i din virksomhed eller vil udbetale løn til dig selv, skal du for det første blive registeret arbejdsgiver. Det kan du blive ved at ændre din virksomhedsregistrering på VIRK.dk. Derudover skal du blandt andet have styr på dine ansattes rettigheder i virksomheden, indberetning af SKAT, indberetning af ATP og indberetning af løn.

Husk ansættelseskontrakter

Alle ansatte, hvis arbejdstid er +8 timer per uge, har ret til at modtage en ansættelseskontrakt hvoraf arbejdstider og vilkår fremgår. Arbejdsgiver har en måneds frist til at fremsende en kontrakt, hvorefter arbejdsgiver skal kunne bevise, at den ansatte har modtaget den. Dette kan eksempelvis ske ved at have to kopier, som begge er skrevet under af den ansatte.

Kend til de lovpligtige forsikringer

Når man er registeret arbejdsgiver, er man forpligtet til at have en række lovpligtige forsikringer. Man skal have en arbejdsskadeforsikring, en erhvervssygdomsforsikring og en ansvarsforsikring for køretøjer. Derudover skal man have en bygningsbrandsforsikring, såfremt man har gæld i ejendommen. Man kan også komme ud for, at man er forpligtet til at tegne en ansvarsforsikring for rådgivning, hvis man driver virksomhed i bestemte brancher.  

Opsummering

Når man starter en virksomhed, er der mange ting at tage hensyn til. Jo mere klarhed der er over diverse processer, jo bedre er virksomheden stillet. Det er en rigtig god idé, hvis virksomhedens varemærke er beskyttet, man har orden i alle de juridiske dokumenter og papirer, samtidig med at man kender til alle arbejdsgiverens ansvarsområder. Hvis man som ejer har styr på ovenstående ting, er man sikret et godt fundament, som man kan bygge videre på. Det anbefales at søge juridisk rådgivning, så man sikrer sig, at alt det juridiske spiller, og virksomheden ikke løber ind i problemer senere hen.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *