Efter at have arbejdet på vores domain belugi.dk i mere end et år, må vi konstatere, at vores konverteringsrate stadigvæk kan forbedres – og i forbindelse med dette indlæg, vil jeg gerne opfordre til, at alle byder ind med, hvad der giver højst konverteringsrate. Belugi.dk sælger sexlegetøj og frækt lingeri i et marked med høj konkurrence og prispres. Konverteringsraten er derfor essentiel, hvis man vil tjene penge på den lange bane. Vi har opnået de placeringer på google, som vi havde sat os for. F.eks. ligger vi pt. på plads 2 på ordet Sexlegetøj og på plads 3 på ordet Sexshop men vi ligger også på side et på en lang række andre søgeord.

Først og fremmest har vi forsiden. Skal den være lang eller kort. Den korte forside gør det overskueligt at præsentere sin produkter, hvorimod den lange bevirker, at kunden får en oplevelse af et ”oplevelsessite”. Når man sælger sexlegetøj og frækt lingeri har vi undersøgt markedet og mange af de besøgende køber ikke sexlegetøj regelmæssigt, men måske en til to gange om året. Derfor har vi taget udgangspunkt i, at det skal være en oplevelse at komme ind på sitet og det skal give lyst til at kigge på forskellige produkter indenfor sexlegetøj til kvinder, sexlegetøj til mænd og sexlegetøj til par. Men også at gå ind på bestemt kategorier som f.eks. dildo, Fifty Shades of Grey eller billigt sexlegetøj. Hvad tænker du. Skal vores forside være lang eller kort? Giver den lange forside ikke lyst til at ”udforske” siden? At komme tilbage, da der er rigtig meget indhold? Eller bliver den uoverskuelig?

Det næste – og utroligt vigtige i vores øjne – er produktsiden. Hvordan skal produktet præsenteres. Hvad er vigtigt for kunden. Vi har valgt en løsning, hvor der er meget ”plads” på siden. Men er det hensigtsmæssigt? Vi kan se, at vores konkurrenter komprimerer deres produktside mere og derudover har de anmeldelser på produktniveau (reviews). Når jeg spørger rundt i min omgangskreds, er der faktisk mange der siger, at reviews er en god ide. Men jeg tænker på, at vi vil starte med 0 reveiws på alle produkter. Så kommer det jo til at ligne en side uden handel? Eller hvad siger du? Mht. komprimeringsniveauet, dvs. hvor meget skal der være på siden, uden at brugeren skal scrolle ned, er vi også udfordret. Vi vil gerne vise store billeder af produktet – og gerne mange billeder. Vi vil også gerne give brugeren mulighed for at se eventuelle videoer, der hører til produktet. Det betyder desværre, at produktsiden bliver meget stor, specielt hvis det er dildoer, der fylder meget og hvor man skal kunne se nuancer.

Vores konkurrenter har valgt en løsning, hvor man kan se det hele på en side, dvs. uden at skulle scrolle ned. Men det betyder, at hvis man f.eks. klikker ind på endildo eller et Fifty Shades of Grey sæt, så kan man ikke se nuancerne. Til gengæld kan man se hele produktet. Hvad synes du er mest hensigtsmæssigt med et produkt som sexlegetøj?

Derudover sælger vi også tillægsprodukter, når man f.eks. køber en dildo. Oftest er det en vandbaseret glidecreme, rengøringsprodukt til sexlegetøj, men også batterier og gaveindpakning. Derfor vil der som hovedregel være 4 tillægsprodukter til et hovedprodukt. På en stor side, ligesom vores, hvor man skal scrolle ned, vil disse præsentere sig pænere, men det kræver klik fra brugeren at scrolle ned på siden. Taber vi brugere her? Burde siden være komprimeret til én side eller er det en god ide med en stor side?

Når vi nu har diskuteret produktbilledet er det næste punkt at lede folk direkte til kassen – og alle undersøgelser viser, at dette skal ske hurtigst muligt. Man skal ikke have tid til at fortryde sit køb. Vi har derfor valgt en løsning, hvor man via en knap kommer direkte til kassen. Den har øget vores konverteringsrate! Men selve kasse siden er et helt kapitel for sig. Skal kassen være på en side, flere sider eller skal den være stepvis på flere sider.  Vi har valgt en kasseløsning, som er på en side. Vi tror, at køb af sexlegetøj skal gå forholdsvist hurtigt og derudover har vi gjort os nogle tanker om hvorvidt man skal registrere sig eller om man skal købe anonymt. Det er en svær balance, når man sælger et intimprodukt, men samtidigt vil vi også gerne have, at brugeren registrerer sig, så det er nemt at handle på belugi.dkigen.  Derfor har vi valgt en løsning, hvor man kan vælge at registrere sig eller købe som gæst. Men hvad synes du? Skal det være en kasseløsning, hvor man alene kan købe, hvor man inkluderer et kodeord eller skal man også kunne købe uden at angive et kodeord, altså som gæst?

Det er en masse spørgsmål, som vi sidder og arbejder med hver dag. Vi leder efter en person eller et firma, som har stor ecommerce erfaring og som kan hjælpe os i den videre design og optimersproces. I første omgang blot med tanker og så må vi se, om det kan udvikle sig til et decideret samarbejde.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.