Du har helt sikkert hørt ordet ”influencer” brugt før. Om ikke andet så af influencerne selv, når de forklarer, hvem de er, og hvad de laver. De ”influerer”. Typisk taler man i den forbindelse om de helt store bloggere, som kan bookes igennem større bureauer som BloggersDelight eller Splay for youtubernes vedkommende.

Men i langt højere grad end før er der også dukket et begreb som ”micro influencere” op. Det er, som du nok har opdaget, en influencer, der er lille. Og hvad betyder det så? Jo, det betyder, at influenceren eller personen bag profilen på et vilkårligt socialt medie ikke har så mange følgere eller så meget reach, som det er tilfældet med nogle af de større influencere.

Hos det nystartede bureau MINFLU, som er et af de eneste i Danmark, arbejder man primært med micro influencere, som har mellem 1.000 og 10.000 følgere på Instagram. Dermed betyder det også, at MINFLU kun udbyder influencere, der bruger Instagram, som virksomheder i hele landet og i hele Norden så kan hyre.

Typisk er de micro influencere helt almindelige mennesker. Selvfølgelig vidner antallet af følgere om, at de deler nogle sjove, pæne eller gode billeder på deres Instagram-profil, men tanken er, at det er helt almindelige mennesker, som ikke får penge for at reklamere for et produkt – som det jo er tilfældet med de større influencere.

 

Du kan læse mere om MINFLU, og arbejdet de laver lige her.

Sådan foregår det

Når en virksomhed henvender sig til en virksomhed som MINFLU, foregår det helt konkret sådan, at virksomhed og bureau snakker igennem, hvilken marketingskampagne, de har i tankerne, og hvordan virksomheden måske selv forestiller sig, at micro influencerne skal føre kampagnen. Herefter finder bureauet så frem til de influencere, de har i deres database, som de finder passende til kampagnen og sender et tilbud ud til dem, om at de kan deltage. Svarer de ja, får de tilsendt produktet og kan mere eller mindre gøre med det, hvad de vil. For den enkelte influencer handler det selvfølgelig om at få produktet til at fremstå så lækkert, men også så virkelighedstro som muligt. Det skal jo passe til deres profil.

 

Du skal vide det, fordi…

Tanken bag er, at der skal være en form for ”human touch” til marketingskampagnen. Det lyder måske lidt fluffy, men langt de fleste virksomheder arbejder på at fange en eller anden form for menneskelig kontakt med deres følgere og kunder. Mange undersøgelser peger nemlig på, at vi som forbrugere ikke længere bare vil sælges ting, vi vil også føle en eller anden form for ”connection” til det produkt, vi køber. Og især den unge generation køber meget mere ind på historien om produktet, hvor det kommer fra og brandet bag fremfor selve produktet.

 

Derfor er man som virksomhed nødt til at tænke i nye og anderledes marketingsstrategier. En af dem er at gå helt tilbage til ”mund til mund”-kommunikationen, fordi det bare virker bedst. Og det er lige netop her micro influencerne kommer ind i billedet. De fortæller, hvad de synes om produktet og deler det med deres følgere på Instagram.

 

Du kan bruge det, fordi…  

Der er mange fordele ved at bruge micro influencere i sin marketingskampagne. De største fordele, som også er dem, der bliver delt mest, er nogle af dem, du bestemt bør tage med i regnestykket, hvis du sidder i en virksomhed, der går og overvejer at sætte gang i brugen af micro influencere.

 

  • Stor integritet – både for influenceren og virksomheden

 

Det giver bare større integritet, at det er helt almindelige mennesker, der deler en virksomheds produkt. For de deler det kun, hvis de synes, at det er noget værd. På den måde stiger virksomhedens integritet også.

 

  • Meget skarp målgruppe igennem influenceren

 

Fordi hver enkelt influencer har en relativt lille følgerskare, er det også en meget skarp og præcis målgruppe, en virksomhed får ud af at bruge influencere. Det gælder især, hvis man bruger flere af dem til én kampagne.

 

  • Billig marketingskampagne

 

Nogle kampagner kan have store budgetter, fordi der skal betales for print, reklameplads i aviser, på busser og så videre. Med microinfluencere skal virksomheden kun betale for omkostningerne ved et bureau samt forsendelse af produkterne til influencerne. Hvad, tror du, giver mest igen?

 

  • Ny content til virksomhedens egne kanaler

 

Som ekstra lille bonus, når man som virksomhed benytter sig af influencere, får man, når man bruger et bureau som MINFLU, de billeder og videoer, der bliver lagt online. Det betyder, at man som virksomhed ikke skal ud og tage dyre, opstillede billeder bagefter, men kan bruge de flotte, helt naturlige billeder af produkterne, som en microinfluencer har taget til sin Instagram.

 

  • Gladere forbrugere

 

En sidste, men bestemt vigtig ting ved at microinfluencere har en lille følgerskare, er, at der er en lang højere grad af engagement fra både følgere og influencers side. Der er tid til at skrive frem og tilbage om produktet, og selvom det er influenceren, der svarer på spørgsmålene, giver det også indirekte gode associationer med virksomheden bag produktet.

 

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.