I takt med at flere og flere virksomhedsejere har fået sig en hjemmeside, bliver konkurrencen i både de betalte og organiske søgeresultater hele tiden skærpet. Udviklingen går klart mod, hvem der bruger flest penge på godt indhold og linkbuilding. Som ejer af en mindre hjemmeside, hvor budgettet måske ikke er på højde med de store spilleres, kan det derfor virke uoverskueligt overhoved at skulle tage kampen op med dem. Der er dog ingen grund til fuldstændigt at give op. Der er nemlig nogle ganske få ting, som du kan gøre selv, som der vil kunne bringe dig det første skridt videre i søgeresultaterne. Her i artiklen får du 3 af de lavest hængende frugter inden for SEO. 

 

Indhold

Indhold er ufattelig vigtigt, når det kommer til at opnå gode placeringer i søgemaskinerne. I dag er det dog ikke nok at have langt indhold. I gamle dage var det som regel den, der havde flest ord på sin hjemmeside, der vandt kampen i søgemaskinerne. I dag har mange ord stadig meget at sige, men de besøgende på din hjemmeside skal også finde dit indhold interessant. Søgemaskinerne bliver hele tiden bedre og bedre til at spore, hvor godt dit indhold performer. Det gør de ved at kigge på din afvisningsprocent (ser kun 1 side), hvor meget du scroller ned på siden, tidsforbrug og ikke mindst sider per besøg. Derfor er det altså enormt vigtigt, at du også skriver og leverer indhold, der fanger dine besøgende, og som de rent faktisk kan bruge til noget. For at gøre det, kan du bruge følgende fremgangsmåder:

  • Video
  • Billeder
  • Velskrevne overskuelige tekster. Helst ikke for lange afsnit og klare overskrifter.
  • Infografikker

Længde har som nævnt stadig meget at sige i dag, og derfor er det aldrig en negativ ting, hvis du har flere ord på din side end dine konkurrenter. For at gøre det mere konkret, laver vi et eksempel.

Du vil gerne op at ranke på søgeordet gaveidéer. Du kan gribe det an ved at skrive en god lang tekst. Sammenlign med dine konkurrenter og skriv mere end dem. Undersøg om der er nogle spørgsmål, som de søgende generelt søger svar på. Det kunne være ”bedste gaveidéer” eller ”top 10 gaveidéer”. Flet så det ind i dit indhold. Er det relevant med en infografik, så overvej at lav sådan en også.

Dernæst kan du udarbejde en lille video med de 10 mest populære gaveidéer, hvor du gennemgår dem en efter en og knytter en kommentar til. Supplér din video med gode billeder, der fortæller noget om emnet.

Se på dine konkurrenters linkprofil

Selvom søgemaskinerne ikke vil erkende det, så har links stadig rigtig meget at skulle have sagt inden for SEO i år 2018. Antallet af de ”gratis” linkmuligheder er dog faldende, og det stiller krav til budgettet, hvis man skal op at rangere på større keywords. Der er dog ingen grund til at lade de tilbageværende gratis linkmuligheder passerer. Laver du nok af den slags links, vil det have en langt bedre effekt, i forhold til hvis du ikke gjorde. Derfor skal du have fingrene i noget software, hvor du kan se dine konkurrenters indgående linkprofil. Her kan du eksempelvis bruge Ahrefs. Du kan eventuelt betale for en måned og så notere ned, hvilke links du skal lave.

Din konkurrent vil sandsynligvis have nogle købte links, men de vil helt sikkert også have nogle links, der er gratis. Det vil oftest være links indenfor følgende områder:

  • Indlæg i gæstebøger
  • Leverandørlinks (måske har du de samme leverandører?)
  • Kommentarlinks
  • Kataloger
  • Steder / events

Selvom det ikke er links af den absolut højeste kvalitet, så er de nødvendige som ”fyld”, hvis du en dag skal ud at købe dine egne links.

Din hjemmeside må endelig ikke være for langsom

Hastighed er i dag blevet rigtig vigtigt, når det kommer til at opnå gode placeringer i søgemaskinerne. En dårlig hjemmeside er nemlig ikke brugervenlig, og det vil føre til dårlige brugeroplevelser. Derfor ønsker søgemaskinerne er tilgodese de hjemmesider, der er hurtige. De fleste små hjemmesider er drevet i WordPress, og der er det faktisk ikke så svært at hastighedsoptimere. Det bliver hurtigt meget teknisk, og for at holde temaet med de lavest hængende frugter, giver vi dig et simpelt tip, som du nemt kan gå i gang med allerede i dag.

Dette tip handler om at gøre dine billeder mindre uden at gå for meget ned i kvalitet. Det kaldes også at komprimere sine billeder. Dette kan du gøre gennem plugins, eller også kan du gøre det online. Blot søg på ”compress JPG”. Der kommer nu en række fine online værktøjer op. Tænk også over ikke at lave dine billederm eget større, end de behøver at være. Det betyder blot, at de kommer til at fylde langt mere, end de burde. Sidst skal du gemme dem som en JPG fil. En PNG fylder nemlig mere.

Dette var 3 af de lavest hængende frugter, du kan plukke, når det kommer til SEO. Det vil give dig et fint afsæt, inden du går videre til den mere avancerede SEO.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *