Marketing er essentielt i rigtig mange aspekter. Det handler om at nå de potentielle købere, på den rigtige måde, uden at overskride sit marketingbudget. Denne artikel vil derfor gerne give dig svar på, hvor du kan optimere din markedsføring, og hvordan du helt specifikt kan markedsføre garn.

Den første del af artiklen vil fokusere på de forskellige medier, hvorpå du kan være synlig med dit garn, og den sidste del af artiklen vil fokusere på målgrupper.

 

Marketing på de forskellige medier

Man skulle tro, at man skulle vide en hel masse om det produkt, som man sælger, for rent faktisk at sælge det. Det er dog ikke altid nødvendigt, hvis blot man anvender den rette strategi i sin marketing.

Det er først og fremmest vigtigt, at du overvejer hvilket medie eller hvilke medier, som du gerne vil være synlig på. Når du overvejer dette, så kan du med fordel tage din målgruppe med i dine overvejelser.
Man kan markedsføre på mange forskellige platforme, det kunne blandt andet være en af disse:

 

  • Facebook, Instagram og andre sociale medier
  • Diverse relevante magasiner
  • Google og YouTube
  • Radio
  • Andre

 


Når du vælger, hvilke medier du vil være synlig på, så kan bør være overvejende og realistisk. Men dette vender vi tilbage til efter næste afsnit, som handler om at kende sin målgruppe

Ram din målgruppe

Man kan definere målgruppe ud fra mange forskellige demografer. Nogle af de essentielle, når man taler om garn, kunne være: Hvor gamle er de? Hvilket køn har de?

Som de fleste nok havde gættet, så er det ofte kvinder over 45, som søger efter garn. Men hvad betyder dette så for din marketing?


Der er nok nogle, som vil argumentere for, at hvis din målgruppe er kvinder over 45 år, så bør du ikke målrette din markering mod internettet, det er dog ikke helt sandt. Da vi nu lever i år 2018 og langt de fleste mennesker søger efter produkter på internettet, så er der ingen grund til ikke at markedsføre sig på nettet, man kan dog overveje disse ting, hvis man har en bestemt målgruppe.

 

  • Hvordan skal ordlyden være i mine tekstreklamer?
  • Skal jeg fokusere på det visuelle eller det tekstlige?
  • Hvor skal jeg placere disse reklamer?

 


En af de meget populære søgninger på internettet, som omhandler garn, er ”garn udsalg”. Af disse søgninger er kun 5% foretaget af personer under 25. Mens over 80% af søgningerne er foretaget af personer over 45. Herudover er mere end 95% af søgningerne foretaget af kvinder, hvilket er et klart bevis på din målgruppe lige nu og her.

Der findes mange forskellige værktøjet, hvor du kan undersøge demografer og meget andet, som kan hjælpe dig, og det kan du nyde godt af, når du skal til at sælge dit garn.

Hvordan kombinerer man så disse ting?

Hvordan kombinerer du din målgruppe med dit medie? Som vi har slået fast, så er der intet galt med at markedsføre sig på nettet, blot fordi målgruppen er 45+. I et sådant tilfælde handler det i høj grad om relevans. Hvis du gerne vil have reklamer på forskellige hjemmesider eller på forskellige videoer, så er relevansen helt essentiel.

Overvej for eksempel dette:
Hvis du gerne vil sælge garn, hvor ville du så placere din visuelle reklame, som fører til din webshop?
Ville du placere den på en hjemmeside, som sælger fodboldtrøjer?
Eller ville du placere den på en side, som sælger brugskunst til hjemmet?

Svaret giver nok sig selv, men pointen er utrolig vigtig. Du skal opsøge personer med lignende interesser, ellers spilder du blot energi, tid og penge på at markedsføre dig de forkerte steder.

Det samme gælder, hvis du gerne vil have en reklame på videoer. Hvis du gerne vil sælge garn, så du kan overveje at placere dine reklamer på videoer, som fungerer som strikke-guides eller andre videoer, som relaterer sig til strik eller andre aktiviteter, der involverer garn. På den måde indkredser du nemlig din målgruppe, således at du kun får relevante besøgende gennem dine reklamer.

Målgrupper ændrer sig

Trends kommer og går, og sådan vil det nok altid være. Derfor er det også essentielt, at du følger med tiden og hele tiden holder styr på din målgruppe.

Du ville måske blive overrasket over at høre, at strikning og lignende aktiviteter boomer hos mange unge mennesker (dog stadig i høj grad kvinder). Hos unge kvinder er det blevet en meget populær måde at afstresse på, så der er altså også en yngre målgruppe.

Denne gruppe af unge kvinder er naturligvis ikke lige så stor som den ældre gruppe, men den unge gruppe er i høj grad stigende, så du kan med fordel rette dele af din marketing mod de yngre kvinder, som er mellem 18 og 35 år.

Gennem denne artikel burde du gerne have tilegnet dig en viden omkring marketing helt generelt, men du burde også have fået en brugbar viden omkring relevans, målgrupper og medier. Så nu burde du være klar til at markedsføre dit garn på den bedst mulige måde.

 

Er du blevet nysgerrig på markedsføring af garn eller har fået en pludselig strikkelyst, kan du besøge Filato.dk, hvor du både kan se gode eksempler på ovenstående samt købe lækkert garn og tilbehør.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.