Dette indlæg vil give dig de værktøjer, som du har brug for, når det kommer til at indsamle flere velkvalificerede leads – og i sidste ende øge dit salg.

 

Husk på, at et lead er en potentiel kunde, som du har lykkedes med at trække ind på din side.

 

Måske fordi vedkommende har søgt på et produkt eller en ydelse, som du har til salg. Måske fordi vedkommende er faldet over din side på de sociale medier.

 

Sådanne leads er gode med det samme i og med, at de er kommet til dig af egen fri vilje.

 

Og fri vilje er en god ting, når du ønsker et godt forhold til potentielle kunder.

 

Inden vi fortæller dig, hvordan du skaber en platform, der på bedst mulig vis skaber grobund for disse leads, skal du lige med en tur tilbage i tiden.

 

Er du klar?

 

Så læs med.

 

Tiden før nettet…. tada…

Ser du. Før i tiden – og her taler vi om tiden før internettet – var verden, reklame og salg af en ganske anden art end det, som du er vidne til i dag anno 2018.

 

Jovist. Der fandtes spæde forsøg på at iværksætte salg uden at smide reklamer i hovedet på forbrugerne. Men ellers var kold kanvas, TV-reklamer og bunker af tilbudsblade den foretrukne metode.

 

Kold kanvas – eller ideen om, at det er en god fremgangsmåde at ringe til folk og tilbyde dem et abonnement på en avis eller en anden ydelse midt i aftensmaden –  er fostret af fanden selv.

 

Det giver dybest set ikke nogen mening at gribe forstyrrende ind i folks liv for at påtvinge dem et produkt. Et produkt, som kunden med meget stor sandsynlighed slet ikke er interesseret i.

 

Men hvordan hænger det sammen med ideen om at skabe leads? Og hvorfor går vi overhovedet op i, hvordan verden så ud for 25 år siden?

 

Fordi den viden kan skaffe dig flere velkvalificerede leads

For det første kan det anskueliggøre det paradigmeskifte, som vi er vidne til. Den almindelige forbruger er blevet ekspert. Eller det vil snarere sige, at den almindelige forbruger i endnu højere grad end tidligere kan researche sig frem og finde ud af, hvad han eller hun vil vide om et produkt eller en ydelse.

 

Det giver forbrugeren enorme valgmuligheder. Valgmuligheder, som eksempelvis ikke eksisterede, da du før i tiden stort set kun kunne vælge mellem IRMA og Brugsen. Her blev der konkurreret på pris – og ikke andet.

 

Sådan er det ikke i dag. Nu skal du efter bedste evne tilbyde dine kunder noget interessant, vedkommende og lærerigt, før de henvender sig. Og endnu mere, hvis de skal blive ved med at være trofaste kunder.

 

Så hvordan skaber du de kunder? Det gør du ved at skabe leads.

 

Derfor skal du læse med nu, hvor vi fortæller dig om begrebet leadgenerering.

 

Leadgenerering – Hva’ går det lige ud på?

Som alle andre gode ting i livet handler leadgenerering om at blive tiltrukket af noget.

 

Som bien, der bliver tiltrukket af blomsten, fordi den har noget, som bien har brug for – og blomsten, der giver den lov, fordi den på den måde kan mangfoldiggøre sig.

 

Okay. Billedet er måske lidt langt ude, men vi er sikre på, at du forstår, hvad vi mener.

 

Leadgenerering handler med andre ord om at tiltrække besøgende til din hjemmeside og efterfølgende konvertere dem til leads.

 

For at du kan opfatte en besøgende som et lead, kræver det, at du har modtaget en form for information fra personen, som du kan bruge til at finde ud af mere om, hvem personen er.

 

Giv dine besøgende, hvad de har brug for

Det kan være, at den besøgende ønsker at modtage dit nyhedsbrev, eller også har du skrevet en e-bog, som personen bare må have fingrene i.

 

Hvorom alting er, kvitterer den besøgende for indholdet med – som et minimum – sin mailadresse.

 

Derfor kan du trygt regne med, at vedkommende er interesseret i det produkt eller den ydelse, som du tilbyder. Og præcis her er der en afgørende forskel i forhold til telefonsælgeren, som påtvinger sig din opmærksomhed.

 

Men husk nu også på, at et lead ikke er lig med et salg. Nogle besøgende kigger forbi og downloader din e-bog, uden at du hører fra dem igen. Derfor er det også særdeles vigtigt, at leadgenerering kommer til at handle om at tiltrække de rigtige kunder.

 

Hvis dine rigtige kunder eksempelvis er mænd i 30’erne, skal dit content afspejle det.

 

Leadgenerering er altså en metode, som du skal bruge for at indsamle viden om dine potentielle kunder og til sikkert at lede dem gennem kunderejsen.

 

Nu tænker du måske, at det da lyder meget fint, men alligevel er du i tvivl om, hvordan du griber det an. Sådan helt bundkonkret.

 

Det vil vi vise dig nu.

 

Du skal konvertere besøgende med super content

Content. Du har hørt det før. Faktisk har vi lige skrevet om det, men som med andre gode ting i livet gør det ikke noget, at vi lige tager den igen og gør det helt klart.

 

Dit indhold spiller en stor rolle for dine muligheder for at konvertere dine besøgende til leads. Og vi kan lige så godt være ærlige over for dig og med det samme gøre det klart, at du simpelthen er nødt til at kunne tilbyde dine besøgende kvalitetsindhold, hvis du skal have en chance for, at de bliver loyale kunder.

 

Indholdet på din side er det, der i første omgang skal få folk til at besøge dig. Så du kan godt fornemme, at det er særdeles vigtigt, at du giver det nogle tanker og leverer varen.

 

Men hvad – tænker du – skal jeg så levere?

 

Du skal levere indhold, som er relevant for din målgruppe.

 

Hvis du sælger proteinpulver, kan du for eksempel lave indhold, som ser nærmere på de forskellige træningsprogrammer, som der findes. Eller du kan lave videoer, der viser, hvordan man skal squatte med god form.

 

Der er et hav af muligheder for at levere indhold, som både svarer på de besøgendes spørgsmål, er underholdende og uddannende. Hvis du leverer den slags indhold, vil de besøgende på din side i langt højere grad være indstillet på at tilmelde sig et nyhedsbrev eller downloade en e-bog!

 

Og vupti – så har du et lead.

 

Få tjek på dine landingssider

En landingsside har det formål at få den besøgende til at konvertere. Derfor skal den leve op til en række krav, som du naturligvis kan skrue på alt efter, hvad dit behov er.

 

Forestil dig, at en mand i 20’erne leder efter proteinpulver. Han finder din side på side 1 i Google og klikker på linket til en side hos dig. Så skal du som et minimum sørge for, at han havner det rette sted.

 

Da han har søgt på proteinpulver, er han – i hvert fald ikke lige nu – interesseret i træningshandsker. Eller han klikker på en annonce, som du har sat op på Google, og havner på din forside i stedet for at havne på den side, hvor dit produkt er.

 

Det er vigtigt, at den besøgende lander det rette sted første gang. Ellers er risikoen for, at han eller hun smutter igen særdeles stor.

 

Og husk også, at det klæder enhver landingsside med en klar og tydelig CTA. Altså en call-to- action knap. Du må meget gerne vise dine kunder, hvad du gerne vil have dem til at gøre.

 

Opsummeret ser det sådan ud:

 

  • Landingssiden må kun have én call-to-action funktion.
  • Vær præcis i din kommunikation og fjern alt det indhold, som ikke har betydning for dit produkt eller kampagne – så undgår du at forvirre den besøgende.
  • Vær troværdig og lov ikke mere, end du kan holde. Hvis den besøgende er stillet 3 videoer om squat i udsigt, skal der være 3. Ikke 2!
  • Lav både et billede og en tekst, hvorfra videoerne eller andet kan downloades. Så tager du hensyn til både de visuelt og tekstmæssigt orienterede brugere.

Lead scoring giver dig alle fordelene

Lead scoring er et værktøj, der kan hjælpe dig med at indsamle informationer om de personer, som besøger din side. Du kan se på det som en måde, hvorpå du giver dine forskellige leads point alt efter deres engagement med dig og din platform.

 

Du kan eksempelvis holde øje med, hvilke af disse handlinger dit lead foretager sig:

 

  • Hvor mange blogs læser vedkommende?
  • Åbner dit lead de mails, som du sender ud?
  • Kigger dit lead altid på den samme side hos dig, eller er han eller hun rundt på mange flere sider?
  • Hvor ofte besøger vedkommende din side?

 

Du kan sikkert selv finde på flere spørgsmål, der kan være med til at indikere, hvor stor interesse vedkommende viser for dit side, dit produkt eller dine ydelser.

 

Men hvorfor er lead scoring interessant? Og hvordan kan det hjælpe dig med at sætte mere gang i din forretning og optimere dit salg?

 

Jo, ser du. Vi køber ting på en anden måde, end vi gjorde før i tiden.

 

Du kender det garanteret fra dig selv. Inden du træffer en beslutning om at købe en eller anden vare, går der en del tid med at undersøge markedet, læse om varen og i det hele taget forberede dig selv så godt som muligt på købet.

 

Det skal du som købmand udnytte.

 

Med lead scoring kan du nemlig komme med et kvalificeret bud på, hvornår dit lead har præcis den mængde af viden, som vedkommende vil have, inden han eller hun beslutter sig for at foretage købet.

 

Det betyder, at du kan kontakte vedkommende og give ham eller hende det sidste puf, inden købet bliver foretaget et andet sted.

 

Det er smart.

 

Til slut kan lead scoring også give dig nogle indikationer om, hvorvidt dit indhold er godt (nok). Du vil nemlig hurtigt kunne se, om der er indhold, som dine leads ikke interagerer med.

 

Så skal du overveje, hvad problematikken med den pågældende side er.

 

Måske er det kedeligt indhold? Måske svarer indholdet ikke til de forventninger, som du præsenterer? Eller måske har du skjult din CTA et sted, hvor du skal være engelsk politiinspektør for at finde den?

 

Lead scoring er altså sagt med få ord en måde, hvorpå du kan analysere din side og bruge oplysningerne til at øge dit salg og optimere din platform.

 

Plej dine kunder. Husk det nu. Plej dem

Til slut skal du lige høre lidt om lead nurturing – eller kunsten at pleje dine leads.

 

For du kan nemlig ikke bare læne dig tilbage, når du har solgt en vare. Du skal tænke på, at du sidder inde med værdifuld viden om dine kunder, og det giver dig rige muligheder for at påvirke dem på en positiv måde.

 

Bliv ved med at sende dem e-mails om fede og lækre produkter. Og sørg for, at du er opmærksom på netop deres problemer.

 

Hvis du har en mængde af leads, som har downloadet en e-bog om brugen af squat og andre basisøvelser i styrketræning, skal du for Guds skyld huske at fortælle dem, når der er nyt indhold om netop det.

 

Ligesom du skal give dem adgang til gode tilbud – du ved – den slags tilbud, hvor kunden føler, at han eller hun er specielt udvalgt.

 

Hvis du bliver rigtig skrap til at pleje dine leads, vil du også opleve, at de bliver ambassadører for dit brand. Og der er ikke rigtig noget, som er bedre reklame end tilfredse kunder, som helt af sig selv reklamerer for din virksomhed og deler deres oplevelser på de sociale medier.

 

Få det bedste udbytte af din marketingstrategi

Det er vigtigt, at du bevidst arbejder på at skaffe din virksomhed leads. Og det er altafgørende, at du har en klar og koncis strategi, som du i øvrigt hele tiden skal forholde dig aktivt til.

 

Du vil nemlig opleve, at du skal finpudse din fremgangsmåde og konstant overveje, hvordan du på bedste vis sætter gang i leadgenereringen.

 

Din inbound marketingstrategi afhænger af, at du skaber godt indhold på din side, der kan tiltrække besøgende.

 

Så enkelt er det.

 

Når dit indhold er parat, kan du begynde på de andre trin og lige så stille optimere den procent af dine besøgende, som konverterer.

 

Det vil i sidste ende føre til større salg og et stærkere og langt mere troværdigt brand.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.