Indenfor e-commerce bliver begreber såsom ROAS, CPA og ROI brugt. Dog har alle disse begreber en indbygget faldgrube, som er at de ikke tager højde for hvor i salgs-funnelen kunderne befinder sig. Eller rettere; Hvad med de kunder, som ikke befinder sig i ens salgsfunnel? Hvordan man skal beregne afkastet af dem? Det er her Market attribution kommer ind idet den giver en mere holistisk tilgang til markedsføring fremfor selve konverteringsaspektet.

Konvertering starter offline

Skal du optimere ved hjælp af eksempel Google Ads er det ikke nok blot at lave en annonce for at få den til at konvertere. For annoncen har et delmål, men hvis du ikke indtænker den som et led i en proces formår din Google Adwords annonce ikke at konvertere. Det kan være den gør at folk klikker på den, men det betyder så at du betaler for et besøg som ikke bliver omsat og dermed gør udbyttet negativt.

Tænk holistisk når du bruger Google Ads med Market Attribution

Når du skal sætte din Google Ads kampagne op, så træd i et skridt tilbage og vurder hvor i forløbet du er og hvad du ønsker målet skal være. Stil dig selv følgende spørgsmål; hvad er målet med klikket? Hvem skal klikke? Og, hvem skal ikke klikke?

Hvad er målet med Google Ads klikket?

Det er vigtigt at definere succeskriteriet inden går i gang. Er målet med klikket konvertering i form af salg? Er det opskrivning på et nyhedsbrev, er det et salgskald osv. Først når du har defineret et mål med en kampagne kan du måle om den indfriet det.

Hvem skal klikke?

Her er det at det bliver spændende i forhold til Market Attribution. For almindeligvis vil man svare at de mennesker, som skal klikke, er dem, som har søgt på visse udvalgte søgeord. Dette er den traditionelle indgangsvinkel og hvor de fleste starter i deres proces. Men med Market Attribution træder man et skridt længere tilbage. Her kigger man på hvor kunden var i deres tankesæt, deres tankemønster inden de nåede til punktet hvor de søgte på søgningen som gav din annonce.

Denne viden er vital for en succesfuld konvertering. For har man den ved man hvad der førte til at kunden søgte og dermed kan man målrette sin indsats. Var søgning problembåret ville det være oplagt at lave en Adwords Annonce som linkede til en FAQ landing side som kunne adressere problemet. Er det informationssøgning i forhold til prissætning ville det være mere oplagt at lede den potentielle hen på en prisliste for at få konverteringen.

Det er ikke nemt at få den viden og nogle af punkter omfatter også offline komponenter hvilket betyder at det kan være svært at få data på. Dog kan et marketingsbureau eller andre eksperter med en vis grad af ekspertise komme med kvalificerede bud på hvor vedkommende var i deres tankemønster.

Hvem skal ikke klikke?

Ved at bruge en holistisk tilgang som Market attribution er, får du også et andet parameter du kan bruge til at optimere og omkostningseffektivisere. For du ønsker selvsagt at definere hvem der klikker med baggrund i konvertering, men mindst ligeså vigtigt ønsker du at gøre brug af denne viden til at finde ud af hvem der ikke skal klikke.

For med den gamle tilgangsvinkel ville man blot have søgeordene man ønskede at blive vist på. Men her løber man den risiko at få en delgruppe, som ikke konvertere. Når du anvender MA så træder du igen skridtet tilbage og sætter dig i kundens sted. Du finder igen ud af hvad der har ledt dem til din annonce, til din side. Hvis formålet ikke er konverteringsmuligt, kan du optimere ligeså meget du vil uden at kunne tjene på dem.

Et godt eksempel ville være hvis en skoleklasse skule lave en opgave om seo-optimering og ønskede at vurdere pris kontra ydelse. Der ville de lave en mængde research og muligvis blive vist din annonce via Adwords og klikke. Uanset hvilken landing page du har, hvilken prissætning du har og uanset hvor sublimt produktet måtte være så kan dette besøg ikke udmunde sig i et salg og/eller lead. Derfor er det mest optimale at disse besøg slet ikke forekommer. Det kræver selvsagt flere kræfter at sætte op, men ved at bruge MA giver det dig sikkerhed for at du ikke får værdiløse besøg.

Marketing Attribution er værd at stifte bekendtskab med

Dette var blot en lille del af hvad MA indeholder på et simplificeret niveau. MA indeholder væsentlige flere punkter og flere spadestik end der bliver gennemgået her men tankesættet og øvelserne bag MA er guld værd at vide for e-commerce virksomheder og er en investering, som tjener sig ind i øgede annonceeffektivitet.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *