Når man har arbejdet med online markedsføring i længere tid, så bliver man arbejdsskadet. Når jeg ser en hjemmeside hvor købsknappen er lidt svær at finde undrer jeg mig, ligesom jeg undrer mig når folk præsenterer nye startups og ideer og det man beder kunden om er besværligt. Jeg forventer at folk tænker markedsføring ind i deres service. Det er bredere end kun en pæn og konverterende landingsside, det er lige så meget i deres offering, pris og opsætning. Jeg forventer ting er optimerede.

Når man har siddet og målt konverteringsoptimering, attribution og samtidig set hvor dyrt ens leads er i Adwords eller Facebook, så ved man samtidig også at hver eneste besøgende er et lille guldæg, som skal have den bedste behandling, så vi har størst chance for at den ender med et køb. Det er af samme årsag at vi får ondt i maven når vi ser en webshop ikke har en retargeting pixel indsat, fordi det er omsætning tabt på gulvet… Og vi bliver kede af det.

 

Indenfor online markedsføring er vi vant til en høj standard. Hjulpet godt på vej af standard webshops som f.eks. Shopify eller Shoporama, eller lead landingpages som Unbounce eller Instagages, er vores forventninger er vanvittigt høje. Vores mål er at få flest af vores besøgende til at agere og handle.

 

Men det som man ofte glemmer er HVOR GODE vi ofte er, og hvor langt væk vi er fra virkeligheden udenfor e-commerce.

 

Jeg har on/off arbejdet med online konverteringer det meste af min karriere. Der jeg fik de største erfaringer var fra den største danske e-boghandel: SAXO.com. Jeg har også haft hjemmesiden GodeKarakterer.dk som havde +5.000 besøgende om dagen – altsammen organsik.

 

Fast-forward til 2017, hvor jeg løbende altid har tænkt i konverteringer. I 2017 arbejdede hos virksomheden Monera, havde vi en række dårlige betalere. Vi prøvede derfor et par forskellige inkassobureauer, med forventning om at de selvfølgelig var top-optimerede med landingssider, mobilbetalinger, split tests, konverteringsoptimering osv.

 

… Jeg har aldrig været længere væk fra virkeligheden. I virkeligheden var der nærmere tale om “send fysisk brev”, vent 14 dage, “send fysisk brev”, vent 14 dage – og repeat. Er man heldig får man en e-mail med et indscannet PDF brev, hvor man skal åbne et nyt link og indtaste nogle adgangskoder fra brevet, hvorefter man kan se konto/reg man kan lave en bankoverførsel til.

 

!?

 

Her lærte jeg noget vildt.

De folk vi omgås indenfor online markedsføring, og os selv, har en skill der er langt mere værd end vi ofte selv ved. Når vi tænker alt online, så er “konvertering” bygget ind. I alt fra vores tekster, opbygning, produktet selv, priser osv. Alt er tænkt ind med “det her skal konvertere”.

 

Det er en skill der IKKE er normal andre steder. I eksemplet med inkasso, er det f.eks. på ingen måde til stede. En advokat som er vant til at tjene over 1.000kr i timen tænker slet ikke på de detaljer, som flere af os bare “tager for givet”.

 

Det vanvittige er at dette er langt mere bredt end vi ofte tænker over. Et andet eksempel er en af mine kammerater som startede med at sælge Bitcoins online. Bitcoins er en vare som kræver høj tillad, masser af forklaring og hjælp til brugerne. De fleste som er dygtige indenfor online markedsføring vil naturlige både lave masser af SEO-artikler (som samtidig med faktisk forklarer og hjælper), videoer, FAQ’s og både en købsknap samtidig med en “bliv kontaktet” knap.

Arbejder man ikke med online markedsføring, så er denne tanke langt væk. I stedet bliver det en side – gerne på engelsk – som knapt forklarer emnet og helst så få kontaktinformationer som muligt.

 

Dette bringer mig videre til pointen. Os der arbejder med online markedsføring har en skill vi skal være lade for. En skill som går bredere ud end bare “online markedsføring”. Det er en skill som gør at man laver ting som der giver mening.

 

Ser man lidt bredere på “online markedsføring”, er potentialet langt større end mange lige tænker. Online markedsføring er ikke kun e-commerce og konsulenter der skal drive leads. Det er alle. Og det handler lige så meget om produktet og det offering man har.

 

Det er her hvor jeg tror online markedsføring knap nok er startet. Nu er jeg personligt faldet over inkasso, men der er masser af den slags områder. Enterprise værktøjer, niche webshops, grossister, det offentlige og visum hjemmesider. Der er så mange områder som er milevidt fra den hverdag vi har indenfor e-commerce. Det vilde med disse områder er at leads ofte er mange tusind kroner værd, hvilket gør at effekten af at opsætte kampagner er langt større end i dag – og det er uden at nævne hvordan at gøre onboardingen af et produkt venligt, kan ændre en industri.

 

De sidste par år, så er der heldigvis flere virksomheder som bliver consumerized. Virksomheds tools som f.eks. Slack, Podio, Zendesk, Typeform o.lin. er tiltænkt virksomheder, men har stadigvæk den lækre online markedsføring fremgangsmåde tænkt ind gennem super lækre landingssider, retargeting, multi-channel og et produkt som egner sig til trials.


Men sandheden er der er lang vej endnu, og arbejder man indenfor online markedsføring – så er mulighederne kun lige startet 🙂

 

Artiklen er skrevet af Lars Holdgaard. Lars Holdgaard driver til daglig inkassobureauet Likvido Inkasso,

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *