Markedsføring har altid været en vigtig del af en forretning. Men i takt med, at der kommer flere og flere udbydere af de samme produkter eller ydelser, får markedsføringen en helt central rolle. For hvad er det, der gør et produkt mere værdifuldt og interessant i forhold til et andet lignende produkt? En del mennesker vil nok svare markedsføringen. Selvom de fleste virksomheder efterhånden har opdaget vigtigheden af god markedsføring, er det dog stadig en svær størrelse. For hvad er god markedsføring? Og er den samme form for markedsføring ideel til forskellige produkter og ydelser?
Tag på messe og mød potentielle kunder
Nogle produkter sælger næsten sig selv, andre produkter kræver en særlig strategisk markedsføring. Nogle produkter og ydelser er utrolig nemme at markedsføre, hvorimod andre produkter og ydelser stiller krav til kreativiteten. Som ved mange andre kreative erhverv handler markedsføring om at tænke ud af boksen. Det handler nemlig om at markedsføre sig anderledes end konkurrenter.
En alternativ måde at markedsføre sig på er ved at møde op på messer. Særligt hvis det produkt eller den service, der udbydes er lidt utraditionel i forhold til, hvad man normalt ser i reklamer på tv og i avisen. Det kan eksempelvis være, du er en dygtig boligadvokat, der har svært ved at komme i kontakt med de rigtige kunder. På messer rundt om i landet har du gode muligheder for at fortælle om netop dit produkt eller din service til interesserede virksomheder og potentielle kunder. At tage på messe er ligeledes en god måde at møde sin målgruppe og kundegruppe i øjenhøjde og blive klogere på deres krav, behov og ønsker til din pågældende service eller produkt.
Sociale medier er vejen frem
Hvis du hverken har tid eller lyst til at tage på messe for at promovere og markedsføre dig selv og dit produkt eller service, så bør du i stedet rette blikket mod internettet. De seneste år har de danske reklamekroner flyttet platform fra de mere traditionelle medier som avis og tv over til de digitale medier. Som erfaren boligadvokat i København har du måske tidligere annonceret i lokale aviser i København. Selvom det er utrolig vigtigt at have fat i sit lokale område, er der andre måder, dette kan gøres på. Særligt de sociale medier er i dag grundlaget for markedsføring for rigtig mange danske såvel som udenlandske virksomheder. Facebook og øvrige sociale mediers indsamling af brugernes data giver mulighed for at personalisere dine annoncer, så du rammer folk der bor i København.
Fordelen ved at annoncere på de sociale medier frem for en fysisk messe er at du kan remme en bredere målgruppe. Samtidigt er det også vigtigt at du bruger tid på søgemaskineoptimering, hvor du gerne vil rangere højt på søgeord som boligadvokat København, hvis du er boligadvokat i københavn.
Internettet er kommet for at blive, så hvorfor ikke give sig i kast med online markedsføring. Du kan se et eksempel på en advokat, som har styr på deres markedsføring her.