Google Analytics er et uundværligt værktøj, når det gælder marketing attribution. Alligevel er der fire fejl, som går igen mange. Disse fejl kan betyde, at man ikke får brugt Google Analytics optimalt som værktøj. Vi har samlet de fire almindelige fejl her, så du selv kan vurdere, om du begår dem.

Glemme at tjekke

Første skridt med Google Analytics er at få det sat op korrekt. Andet skridt er at tjekke sine tal dagligt, og her er der mange, som fejler. Google Analytics duer kun som værktøj, hvis du tjekker ind ofte og får kigget på dine tal – ellers kan du ikke bruge Google Analytics til at foretage beslutninger.

 

Kun fokus på ét aspekt

Google Analytics kan give informationer om ufatteligt mange ting, og en almindelige fejl er, at man retter sin fulde fokus mod ét aspekt af Google Analytics. Hvis ens side eksempelvis har en høj afvisningsrate, kan det være fristende kun at fokusere på dette område indtil det er løst. Denne fokus kan imidlertid betyde, at man overser andre vigtige tendenser, som kunne have haft betydning.

Glemme at frasortere din IP-adresse

Få mennesker er så aktive på din side som dig selv. Dermed kan din egen færden på siden have stor betydning for Google Analytics. Du bør altid sørge for, at din egen IP-adresse bliver frasorteret. Det sikrer, at du får de fuldstændig korrekte tal om din side.

Nogen hjemmesideejere får en grim overraskelse, når de frasorterer deres egen IP-adresse og tallene lige pludselig ikke er nær så pæne. Det er dog bedre at have et realistisk billede, end at handle på baggrund af forkerte tal.

 

Fokusere på svingninger i stedet for tendenser

Det er naturligt, at tallene svinger i Google Analytics. Det kan være afhængigt at mange ting, og mange kommer til at fokusere på disse svingninger. Hvis du vil have optimalt udbytte af Google Analytics, skal du fokusere på de overordnede tendenser i stedet for svingningerne. Det er tendenserne, som er vigtige og ikke trafikken fra dag til dag.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.