Du har optimeret dit site korrekt, og brugeren har fundet vej til dit indhold – men hvad så nu? En af de mest komplekse udfordringer ved content marketing er at fastholde brugerne, når de først er landet. Hvis ikke indholdet matcher, hvad brugerne efterspørger, bouncer de tilbage på Google, og du har tabt både værdifuld trafik og potentielle konverteringer. Det er derfor ikke irrelevant, hvilket indhold du vælger at publicere på dit site, og hvilke svar det giver brugerne, hvis du ønsker lange sessions og en succesfuld konverteringsrate.

Her er fem simple huskeregler, som du kan anvende til at fange brugernes opmærksomhed, når du vil holde varigheden af sessioner oppe og bounce-raten nede.

 

 

  • Sæt dig i brugerens sted

 

Det vigtigste er, at landingssiden besvarer den intention, som brugeren har haft ved søgningen, hvis du ønsker at fastholde trafik. Hvis ikke indholdet giver klare svar, er der risiko for, at det har den modsatte effekt. Vil du holde din bounce-rate nede, skal indholdet derfor appellere til brugerne, og de bør hurtigt kunne finde svar, uanset deres hensigt med søgningen.

 

Er du i tvivl om, hvorvidt dit site er brugervenligt, så stil følgende spørgsmål: Hvis du selv var bruger af sitet, ville du finde, hvad du søgte? Ville du få svar på dine spørgsmål? Og ville du vide, hvor du kan konvertere? Sørg derfor for at sætte dig i brugerens sted, og giv altid konkrete svar – er brugeren landet på en side om priser, så opsæt priseksempler – søger brugeren efter billeder, så vis billeder.

 

 

  • Overskuelighed er nøglen

 

Er dit site forvirrende at navigere rundt på, risikerer du, at brugeren vender tilbage til Google i frustration. Vis, hvad der er vigtigst på dit site først, så brugeren er orienteret om hvad hensigten er, og hvor de forskellige funktioner befinder sig; det vigtigste element på siden bør altid være synligt først.

 

Her kan Lånio.dks landingsside “lån penge nu” anvendes som eksempel. De formidler lån, som kan være et kompliceret emne, men anvender en simpel strategi, der skal fastholde brugerne. Brugere, der søger efter lån, har formentlig en interesse i enten at låne penge eller blive informeret derom. Det er derfor altafgørende, at sitet repræsenterer begge søgeintentioner: Med låneformularen i toppen har brugeren nemt ved at konvertere, og scroller man ned, tilbyder siden en lang række praktiske informationer vedrørende lån og økonomi. Sørg derfor for, at brugeren nemt kan finde både informationer og konvertere, når de besøger sitet.

 

 

  • Tænk i tal

 

Intet er med til at fastholde opmærksomheden som konkrete svar. Er tal og tabeller relevante for dit indhold, så tøv ikke med at bruge dem. Beregninger og priseksempler giver svar på, hvad brugeren kan forvente, og lader tilmed brugeren undersøge emnet dybere – hvilket også kan føre til konverteringer.

 

Udover konkrete svar er tal og tabeller også med til at bryde teksten op og skabe et break, der fastholder læserens opmærksomhed. Har du ikke mulighed for at inkludere beregninger i dit indhold, kan du også highlighte enten priser, besparelser eller vigtige numre for at fange brugerens opmærksomhed.

 

 

  • Husk det visuelle

 

Tekst eller tal kan sjældent stå alene på et site. Formidler du et produkt eller en service, har du formentlig adgang til billeder eller video, der kan understøtte dit formål. Billedmateriale skaber et blikfang, når brugeren lander på siden, og øger sandsynligheden for, at de bliver i længere tid. Sørg for, at de vigtigste grafiske elementer er placeret øverst, så de fanger opmærksomheden øjeblikkeligt. Har siden en større mængde tekst, så bryd teksten op med billeder og video, der ligesom tabeller øger opmærksomheden og skaber variation.

 

Vil du øge varigheden af dine sessioner, skal det være muligt at gå på opdagelse i dit content. Tøv ikke med at bruge farver, grafik eller andre effekter, der kan forlænge brugerens besøg.

 

 

  • Gør teksten klar

 

Selvom en side har mange visuelle elementer, bør effekten af en velskrevet tekst og relevant indhold aldrig undervurderes. I teksten fortæller du brugeren, hvad formålet er, og det er via teksten, du skal overbevise brugerne om, at de skal læse videre eller konvertere. Har du elementer i teksten, du ønsker at fremhæve, kan du med fordel highlighte dem, så de fanger brugerens opmærksomhed.

 

Hvis du vil fastholde brugeren med teksten, skal du være opmærksom på, at:

  • Holde et klart, letforståeligt sprog med korte sætninger
  • Undgå fagspecifikke termer uden tilhørende begrebsforklaring
  • Minimere brugen af fremmedord, der kan vildlede brugeren
  • Bruge skriftlige virkemidler som f.eks. en bucket brigade

Mange har en tendens til at fylde en tekst med ord og sætninger, der ikke understøtter budskabet, fordi det lyder professionelt, og de ønsker en tekst med mange ord. Fyldord har ofte den modsatte effekt – de ødelægger budskabet og forvirrer brugeren. Skriv kun, hvad der er nødvendigt, og hvad du vil fokusere på. Less is more når det gælder om at fastholde brugeren. Sørg slutteligt altid for at få korrekturlæst dit indhold.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *